Wednesday, May 6, 2009

SARS

S A R S
SEVERE ACUTE RESPIRATORY SYNDROME
Sindrom Pernafasan Akut Teruk

Gejala utama:
Panas yang tinggi lebih dari 38 0C, selsema tiada hingus dan batuk tiada kahak, sesak nafas, nafas pendek.

Tanda-tanda lain:
Sakit kepala, kaku otot, tiada selera makan, lemah dan lesu, kemerahan pada kulit, diare.

(Untuk lebih jelas sila dapatkan nasihat doktor)

1. WHO menyebut penyakit yang menjadi penyebab KLB ini sebagai SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome), suatu pneumonia atipik (atypical pneumonia) yang belum dapat ditentukan penyebabnya.

2. SARS saat ini merupakan ancaman bagi kesihatan masyarakat global dan seluruh dunia perlu bekerjasama untuk menemukan penyebabnya dan menghentikan penyebarannya.

3. Setakat ini belum ada cadangan untuk membatasi perjalanan orang ke tujuan manapun. Akan tetapi diharapkan semua individu berwaspada terhadap perkembangan penyakit ini. Dalam pada itu WHO sahingga kini masih melakukan penyelidikan tentang penyebab, perjalanan dan cara penularan penyakit ini.

Info Penyakit Menular - DKRI © 2001


--------------------------------------------------------------------------------

S A R S
Suatu Alamat Rasulullah Sebut
" Penyakit Ganjil Akhir Zaman "

Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa dunia ini telah hampir akhir zaman bahkan Baginda mengumpamakan seperti seorang yang terlalu bongkok. Tentang fenomena alam yang terjadi dan penyakit-penyakit ganjil (seperti Coxsackie, JE dan kini SARS pula) disebutkan oleh Rasulullah SAW sebagai tanda-tanda qiamat.

Dari Ibnu Umar Rasulullah SAW bersabda;

"Bagaimana keadaan kamu ketika lima perkara berlaku di kalangan kamu, dan aku berlindung dengan Allah dari terjadinya perkara itu kepada kamu atau kamu sempat menempuhnya. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil)."

(HR: Ibnu Majah)

Al Quran dan Sunnah serta Penemuan Moden DN 250

No comments:

Post a Comment